Tiedotteet 2017

Maantiekuljetuksissa poikkeusaikatauluja Euroopassa viikolla 44

19.10.2017 - Tiistai 31.10. on Saksassa kansallinen vapaapäivä (Saksojen yhdistymisen vuosipäivä), ja keskiviikkona 1.11. suurimmassa osassa Saksaa sekä koko Etelä-Euroopassa ja Keskisessä Itä-Euroopassa vietetään pyhäinpäivää. Keskelle viikkoa osuvilla pyhäpäivillä on huomattava negatiivinen vaikutus maantiekuljetusten aikatauluihin, koska raskaiden ajonevojen ajokiellot ovat voimassa eikä normaali kuljettaminen ole mahdollista. Vaikutus voi ulottua myös muihin maihin, mikäli niiden kansainväliset kuljetukset liikkuvat ajokieltojen piirissä olevien maiden kautta.

Tästä johtuen normaaliaikataulumme eivät ole voimassa viikolla 44. Pyhistä johtuen monessa maassa lastataan kappaletavaraa Suomeen ainoastaan perjantaina 3.11., mikä voi aiheuttaa ruuhkaa terminaaleissa ja sen myötä viiveitä lastauksiin. Osa lähetyksistä saattaa siirtyä jopa seuraavalle viikolle. Sama koskee Suomesta viikolla 43 lastattavia vientilähetyksiä: kaikkia ei välttämättä saada toimitettua perille viikon 44 aikana.

1.11. on pyhäpäivä ainakin seuraavissa maissa:
Belgia / Bulgaria / Espanja / Italia / Itävalta / Kroatia / Portugali / Puola / Ranska / Saksa / Slovakia / Slovenia / Sveitsi / Unkari

Lisätietoa antavat tarvittaessa DHL Freightin liikennetiimit. Katso yhteystiedot täältä

Ranskassa lakkoillaan

10.10.2017 - Ranskan ammattiliitot ovat kutsuneet jäseniään liittymään valtakunnalliseen lakkoon protestina työlainsäädännön uudistuksia vastaan. Illalla 9.10. alkanut lakko kestää ilmoitusten mukaan keskiviikkoaamuun 11.10. saakka. Kaikki lakon vaikutukset eivät ole vielä tiedossa, mutta häiriöt kuljetuksissa ovat todennäköisiä.

Pohjois-Saksassa riehunut myrsky viivästyttää kuljetuksia

6.10.2017 - Torstaina Pohjois-Saksassa riehunut Xavier-myrsky on kaatanut puita ja aiheuttanut runsaasti ongelmia liikenteelle. Mm. Saksan ja Italian välillä liikennöiviä junia (Travemünde / Rostock – Verona) junia on peruttu ja tultaneen perumaan lisää, kunnes myrskyn tuhot on saatu raivattua kiskoilta. Pahoittelemme viiveitä ja teemme omalta osaltamme parhaamme, jotta niiden vaikutukset jäisivät mahdollisimman vähäisiksi. Lisätietoa antavat tarvittaessa DHL Freightin Saksan ja manner-Euroopan liikennetiimit.

Vaarallisten aineiden VAK-hakupalvelu päivitetty 2017 määräyksiin

26.9.2017 - Vaarallisten aineiden lähettäjien ja kuljettajien oiva apuneuvo, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin VAK-haku on päivitetty vastaamaan Trafin VAK-tiemääräyksen 2017 määräyksiä. VAK-hakupalvelun tarkoituksena on helpottaa ja nopeuttaa vaarallisten aineiden erityismääräysten löytämistä laajasta taulukosta. Viralliset määräykset löytyvät Finlexistä – suoria linkkejä Trafin sivuilla

Suomen ja Euroopan välinen laivakuljetuskapasiteetti supistuu tilapäisesti
26.9.2017 - Syksyn aikana on tiedossa alusten muutostöistä johtuvaa tilapäistä supistumista Suomen ja Euroopan väliseen laivakuljetuskapasiteettiin. Muutostöiden myötä aluksiin tulee lisää kaistametrejä, eli jatkossa tilaa rekoille ja irtoperille on laivakohtaisesti aiempaa enemmän, mutta se toteutuu aikaisintaan ensi vuoden toisella neljänneksellä.
Raskaan liikenteen kuljettajien lakko alkamassa Ranskassa maanantaina 25.9.

22.9.2017 - Ranskassa ammattiliitot ovat järjestäneet syyskuun aikana – viimeksi tällä viikolla – mielenilmauksia vastalauseena maan työaikalainsäädännön uudistuksille. Erityisesti Ranskan suurissa kaupungeissa ne ovat aiheuttaneet liikenneruuhkia ja haitanneet näin mm. tavarankuljetuksia ja julkista liikennettä.

Ammattiliitot ovat järjestämässä raskaan liikenteen kuljettajien lakon maanantaista 25.9. alkaen. Lakon kestoa ei ole ilmoitettu. Mielenilmauksen vaikutuksia on vaikea ennakoida, mutta todennäköisesti se aiheuttaa vähintään liikenneruuhkia, jotka hidastavat kuljetuksia.

Baxter Freight uusi kumppani Britannian kappaletavaraliikenteessä

22.9.2017 - DHL Freight aloittaa lokakuun alussa Iso-Britannian kappaletavaraliikenteessä yhteistyön uuden kumppanin kanssa. Kappaletavaran noudot ja jakelut hoitaa jatkossa yritys nimeltä Baxter Freight. Muutoksen myötä kuljetusaikataulut nopeutuvat nykyisestä sekä tuonnissa että viennissä. Kumpaankin suuntaan on jatkossa kaksi viikoittaista kappaletavaralähtöä.

Tuonnissa Britanniasta Suomeen maahantulopäivät ovat jatkossa maanantai ja keskiviikko. Viennissä puolestaan lähtöpäivät Suomesta ovat torstai (jakelussa asiakkaalle tiistaina) sekä lauantai (jakelussa torstaina).

Baxter Freightin terminaalit sijaitsevat Bradfordissa ja Ketteringissä ja pääkonttori Nottinghamissa.

Muutoksella ei ole vaikutusta osa- ja täyskuormakuljetuksiin.

Viking Linen huoltotyöt voivat viivästyttää Ruotsin kuljetuksia

Suomen ja Ruotsin välillä liikennöiviä Viking Linen aluksia huolletaan syyskuun aikana. Telakointien vuoksi Ruotsin liikenteessä on odotettavissa viiveitä.

Helsinki - Tukholma: M/S Mariella jää pois liikenteestä sunnuntaina 10.9. klo 10.10 ja palaa liikenteeseen perjantaina 22.9. klo 17.30 Helsingissä. Lähdöt Tukholmaan 10.9., 12.9., 14.9., 16.9., 18.9. ja 20.9. on peruttu. Silja Line ajaa normaalisti päivittäin.

Turku - Tukholma: M/S Viking Grace jää pois liikenteestä sunnuntaina 10.9. klo 19.50 ja palaa liikenteeseen keskiviikkona 13.9. klo 20.55 Turussa. M/S Amorella jää pois liikenteestä maanantaina 11.9. klo 07.35 ja palaa liikenteeseen torstaina 14.9. klo 08.45 Turussa.
Ei aamulähtöä 11.9. – 13.9. eikä iltalähtöä 10..9 – 12..9. Silja Linen aamu- ja iltalähdöt Turusta normaalisti sekä Naantalin aamu– ja iltalähdöt normaalisti

Ranskassa laajoja mielenilmauksia 12.9 . - kuljetusviiveet mahdollisia

8.9.2017 - Useat suuret ammattiliitot Ranskassa ovat järjestämässä tiistaina 12.9. mielenilmauksen vastalauseena työlainsäädännön uudistuksille. Protestimarssit suurissa kaupungeissa tulevat todennäköisesti haittaamaan mm. tavarankuljetuksia ja julkisen liikenteen osallistuminen mielenilmaukseen häiritsemään työmatka- ja muuta liikennettä. Pahoittelemme mahdollisia viiveitä kuljetuksille.

Kappaletavaralähtö Turkista Suomeen peruuntuu viikolla 35

16.8.2017 - Viikoittainen kappaletavaralähtö Istanbulista Suomeen jää viikolla 35 pois Turkin kansallisten vapaapäivien vuoksi. Seuraavalla viikolla kappaletavaraa Istanbulista Suomeen lastataan taas normaalisti (9.9.2017).

Italia, Puola, Tsekki: poikkeusaikatauluja maantiekuljetuksissa heinä-elokuussa

14.7.2017 - Lomakausi aiheuttaa muutoksia kansainvälisten maantiekuljetusten aikatauluihin seuraavasti:

Italia
Viikkojen 32-34 aikana Italiassa lastataan kappaletavaraa Suomeen ainoastaan perjantaisin. Viennissä Suomesta Italiaan puolestaan lastataan kappaletavaraa poikkeuksellisesti ainoastaan Milanoon, mistä jatkokuljetukset muualle Italiaan hoidetaan poikkeusreitityksin.
Täyskuormakuljetuksista pyydämme sopimaan liikennetiimin kanssa. Tarvittaessa pyrimme palvelemaan asiakkaita erityisjärjestelyin. Lisätiedot: freightmanner(at)dhl.com

Puola, Tsekki
Viikkojen 30-34 aikana lastataan Puolasta sekä Tsekin tasavallasta kappaletavaraa Suomeen ainoastaan perjantaisin; tiistain lähdöt jäävät tilapäisesti pois. Lisätiedot: freightbaltiakie(at)dhl.com

Raskaan liikenteen ajorajoituksia Euroopassa kesäaikana

29.6.2017 - Euroopan teillä esiintyy kesäkuukausien aikana viikonloppuisin ylimääräisiä raskaan liikenteen rajoituksia, joiden avulla pyritään varmistamaan sujuva lomaliikenne. Saksassa, joka on myös kauttakulkumaa suurelle osalle muiden maiden tavarakuljetuksia, on 1.7.-31.8. voimassa raskaan liikenteen ajokielto moottoriteillä lauantaisin klo 7.00 – 20.00 ja lisäksi “tavanomainen” sunnuntaiajokielto keskiyöstä klo 22:een.

Eripituisia ajokieltoja esiintyy kesä-elokuun ja osittain syyskuunkin aikana myös mm. Italiassa (su), Unkarissa ja Kroatiassa (la-su) sekä Puolassa, Tsekissä ja Slovakiassa (pe-su).
Ajokiellot aiheuttavat 1-2 päivän viivästyksen normaaleihin toimitusaikoihin kyseisenä aikana sekä tuonnissa että viennissä.

Tarkempia tietoja saat tarvittaessa DHL Freightin liikennetiimeiltä, puh. 020 345 345.

DHL Freight parantaa Baltian kappaletavaraviennin aikataulujaan

14.6.2017 - DHL Freight parantaa kuljetusaikojaan kappaletavaraviennissä Suomesta Baltiaan. Päivittäiset varhaisaamun lähtömme lyhentävät pääkaupunkiseudun ulkopuolelta (postinumerot 12...64 ja 70...83) lähetettävän kappaletavaran kuljetusaikaa Baltiaan vuorokaudella. Tallinnan alueelle (postinumerot EE 10-19 & 74-76) lähetykset toimitetaan noutoa seuraavana päivänä, ja myös muualle Baltian kuljetusaika lyhenee päivällä.

Lisätietoja antaa mielellään myyntiyhteyshenkilösi DHL Freightissä.

Satamatyöntekijöiden lakkoilu Espanjassa viivästyttää konttikuljetuksia

14.6.2017Satamatyöntekijät ovat lakkoilleet viime viikosta alkaen useissa Espanjan satamissa. Mielenilmauksiin on kuulunut esim. työskentelyä ainoastaan joka toinen tunti, ja 14.6. klo 8.00 alkoi 48 tunnin työnseisaus, jonka aikana työt ovat kokonaan pysähdyksissä. Tämänhetkisen tiedon mukaan satamatyöntekijöiden mielenilmaukset jatkuvat ensi viikolla 19., 21. ja 23.6. jälleen työnteolla vain joka toinen tunti.

Suomen kannalta lakkoilu voi aiheuttaa viiveitä Euroopan sisäisille konttikuljetuksille. Lisätietoja tarvittaessa: fifre.shortsea(at)dhl.com

DHL Freightin polttoainelisät laskevat

6.6.2017 - DHL Freight tarkistaa polttoainelisänsä aina kuukauden 7. päivänä. Tällä kertaa polttoainelisät ovat laskussa. Näet ajankohtaiset polttoainelisämme täältä

Juhannuksen aikataulumuutoksia vientilastauksissa

6.6.2017 - Viikolla 25 viennin kappaletavaralastaukset Suomesta Eurooppaan siirtyvät juhannusaaton vuoksi perjantailta torstaille 22.6.; noudot aikaistuvat vastaavasti. Kappaletavaralähdöt Pietariin ja Moskovaan aikaistuvat keskiviikolle 21.6.2017. Lisätietoja saat DHL Freightin liikennetiimeiltä.

Junaonnettomuuden vaikutukset tuntuvat vielä Italian liikenteessä

2.5.2017 - Itävallassa Brixenissä lähellä Brennersolaa tapahtui viime viikolla junaonnettomuus, joka pysäytti rahtijunaliikenteen. Rata on saatu korjattua ja viikonlopun aikana liikennöinti on palannut normaaliksi. Junaonnettomuuden vaikutukset tulevat todennäköisesti kuitenkin tuntumaan vielä tällä viikolla Italian liikenteessä, kunnes Veronan rautatieterminaaliin kertynyt ruuhka on saatu kokonaan purettua.

Lisätietoa antaa tarvittaessa DHL Freightin manner-Euroopan liikennetiimi.

Puolassa käyttöön maantiekuljetusten veroseuranta

28.4.2017 - Puola on ottanut käyttöön seurantajärjestelmän nimeltä SENT, jonka avulla pyritään ehkäisemään veronkiertoa ja verojen maksamatta jättämistä.

Puolasta lähtevillä ja Puolaan menevillä lähetyksillä sekä Puolan kautta kulkevilla transitolähetyksillä, jotka kuuluvat SENT-seurannan piiriin, tulee olla jatkossa SENT-numero. Puolalaisen lähettäjän tai vastaanottajan tulee tehdä ilmoitus järjestelmään, ja Puolan kautta kulkevissa transitolähetyksissä ilmoituksesta vastaa kuljetusliike lähettäjän edustajana.

Seurannan piiriin kuuluvat esim. voiteluöljyt, liuottimet, ohenteet, alkoholi, tupakka, jäänpoistoaineet sekä polttoaineiden lisäaineet tietyin raja-arvoin:

CN 2207, 2707, 2710, 2905, 2917, 3403, 3811, 3814, 3820, 3824, 3826

Asiakas on vastuussa SENT-tietojen ilmoittamisesta DHL:lle sekä tietojen oikeellisuudesta. Mikäli asiakas ei ilmoita kuljetustilauksessaan SENT-tunnistenumeroa, oletamme, ettei kyseinen lähetys kuulu seurannan piiriin.

Mahdollisista puuttuvista / virheellisistä tiedoista johtuvat sanktiot joudumme veloittamaan edelleen kuljetuksen toimeksiantajalta / rahdin maksajalta.

SENT-numeron puuttumisesta seuraa rangaistusmaksu 1.5.2017 alkaen.

Lisätietoja aiheesta Puolan valtiovarainministeriön nettisivuilla

Seurannassa olevat tuoteryhmät (pdf)

Junaonnettomuus hidastaa Italian liikennettä

26.4.2017 - Itävallassa Brixenissä lähellä Brennersolaa on tapahtunut junaonnettomuus, joka on pysäyttänyt rahtijunaliikenteen. Mm. Rostockista Veronaan matkalla oleva juna, jonka kyydissä on DHL Freightin trailereita vientikuormassa Suomesta Italiaan, on joutunut pysähtymään toistaiseksi, kun onnettomuuspaikkaa raivataan ja korjataan. Tällä hetkellä ei vielä ole tietoa, kauanko tilanteen selvittäminen kestää.

Tapahtuneella tulee todennäköisesti olemaan vaikutusta myös tuontiin Italiasta, koska trailereiden purku Italiassa tulee viivästymään onnettomuuden vuoksi eivätkä ne välttämättä vapaudu suunnitellussa aikataulussa Suomen tuontilastauksia varten.

Lisätietoa antaa tarvittaessa DHL Freightin manner-Euroopan liikennetiimi.

Toukokuun aikataulumuutoksia Euroopan maantiekuljetuksissa

26.4.2017 - Vapunpäivä 1.5. osuu tänä vuonna maanantaille ja on vapaapäivä monissa maissa, minkä johdosta esimerkiksi tiistainen kappaletavaralähtö niistä Suomeen saattaa joko jäädä kokonaan pois tai siirtyä keskiviikolle.

Viikolla 21 kappaletavaralastaukset Suomessa (vienti) sekä Euroopassa (tuonti) ovat normaalisti perjantaina 26.5., mutta edeltävän helatorstain vuoksi noudot aikaistuvat.

Ylipäätään pyhäpäivät saattavat aiheuttaa viivettä jakeluihin sekä viennissä että tuonnissa. Lisätietoja antavat DHL Freightin liikennetiimit.

Pääsiäisen aikataulumuutoksia

4.4.2017 - Pääsiäisviikolla (viikko 15) perjantain kappaletavaralastaukset Suomesta siirtyvät torstaille 13.4., jolloin noudot aikaistuvat vastaavasti. Myös tuonnissa osa maista lastaa kappaletavarat jo keskiviikkona 12.4. tai torstaina 13.4. perjantain sijasta.

Espanja: Myös viikolla 14 kappaletavaralähtö Suomesta Espanjaan aikaistuu torstaille 6.4., jotta lähetykset ehtivät pääsiäisviikolla perille ennen pyhien alkamista.

Venäjä: Pääsiäisviikolla kappaletavaralähtö Suomesta Pietariin aikaistuu keskiviikolle 12.4.

Osa- ja täyskuormien aikatauluista pyydämme sopimaan erikseen liikennetiimiemme kanssa.

Ylipäätään pääsiäisen pyhät saattavat aiheuttaa viivettä jakeluihin sekä viennissä että tuonnissa.

Lisätietoja antavat DHL Freightin liikennetiimit.

DHL Freight aloitti päivittäiset kappaletavaralähdöt Jyllantiin

3.4.2017 - DHL Freight parantaa entisestään Tanskan kappaletavaraviennin palveluaan. Viikosta 13 alkaen kappaletavarat myös Jyllantiin (DK 50-99) lastataan päivittäin Suomesta, ja näin kuljetusaika lyhenee 1-2 päivää nykyiseen verrattuna.

Finnclipper myöhässä kovan tuulen vuoksi

27.3.2017 - Kovan vastatuulen vuoksi MS Finnclipperin saapuminen Travemündestä Helsinkiin maanantaina 27.3. viivästyy. Arvioitu saapumisaika on klo 17.00 (normaalisti klo 9.00). Myöhäinen saapuminen aiheuttaa viivettä manner-Euroopasta saapuvien maantiekuljetusten toimitusaikoihin Suomen päässä.

Muistutus vaarallisten aineiden maantiekuljetuksista

2.3.2017 - DHL Freight haluaa muistuttaa vaarallisten aineiden kuljettamiseen liittyvistä lähettäjän vastuista. Asianmukainen pakkaaminen ja merkintä on tärkeää lähetyksen oikeanlaisen käsittelyn sekä kuljetusturvallisuuden varmistamiseksi. Puutteellisuudet aiheuttavat luonnollisesti myös viiveitä lähetyksen toimitukselle. Alla yhteenvetona tärkeimmät vastuut ja velvollisuudet:

• Lähettäjä vastaa siitä, että kuljetettavaksi jätetty vaarallinen aine on luokiteltu, pakattu ja pakkaus merkitty annettujen säännösten ja määräysten mukaisesti.
  • Jokaiseen kolliin on selvästi ja pysyvästi merkittävä sen sisältämien vaarallisten aineiden YK-numerot ja numeroiden eteen kirjaimet ”UN” . Merikuljetuksissa kolliin on merkittävä myös aineen nimi.
  • Jokaiseen kolliin tulee varoituslipukkeet taulukon 3.2 A -sarakkeen 5 mukaisesti. Tässä toimii hyvänä apuna Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sivuilta löytyvä VAK-haku. Hakusanana voi käyttää aineen nimikettä tai UN-numeroa.
  • Lähettäjä vastaa siitä, että vaarallisen aineen nimi, luokitus ja muut vaadittavat tiedot tulevat oikein merkityiksi kuljetusasiakirjoihin ja että tarvittavat kuljetusasiakirjat toimitetaan ennen kuljetusta kuljetuksen suorittajalle.

Lisätietoja vaarallisten aineiden luokittelusta ja kuljetuksista löydät mm. nettisivuiltamme.
Tarvittaessa voit myös kääntyä turvallisuusneuvonantajamme puoleen: tuomo.telama (at) dhl.com, puh. 0205332733.

Vapaapäiviä Venäjällä

22.2.2017 - Venäjällä vietetään kansallisia vapaapäiviä 23.-24.2., ja niiden johdosta DHL Freightin kappaletavaralähtö Pietariin siirtyy maanantaille 27.2.2017. Lisätietoja antaa IVY-liikennetiimimme.

DHL Freightin helmikuun polttoainelisäpäivitykset

7.2.2017 - DHL Freight tarkistaa polttoainelisänsä aina kuukauden 7. päivänä. Näet ajankohtaiset polttoainelisämme täältä

Haastavat sääolosuhteet aiheuttavat viiveitä kuljetuksille

16.1.2017 - Erittäin kovat tuulet ovat aiheuttaneet viiveitä Suomeen saapuvalle ja Suomesta lähtevälle laivaliikenteelle, mikä puolestaan viivästyttää kansainvälisiä maantiekuljetuksia sekä tuonnissa että viennissä.

Lisäksi runsas lumentulo ja huono sää useissa manner-Euroopan maissa hidastaa liikennettä ja aiheuttaa siten häiriöitä myös tavarankuljetuksille. Viiveet lähetysten noudoissa ja jakeluissa ovat mahdollisia.

Luminen keli aiheuttaa kuljetusviiveitä Euroopassa

13.1.2017 - Lumentulo ja huono sää hidastavat liikennettä ja aiheuttavat siten viiveitä myös tavarankuljetuksille. Keliolosuhteet ovat haastavat mm. Belgiassa, Hollannissa, Britanniassa, Ranskassa, Unkarissa ja osassa Saksaa. Viiveet lähetysten noudoissa ja jakeluissa ovat mahdollisia.

Talvimyrsky viivästyttää Suomen laivaliikennettä

12.1.2017 - Harvinaisen kovat tuulet aiheuttavat viiveitä Suomeen saapuvalle ja Suomesta lähtevälle laivaliikenteelle. Tämä puolestaan aiheuttaa viiveitä kansainvälisille maantiekuljetuksille sekä tuonnissa että viennissä.

Finnmaid myöhässä kovan tuulen vuoksi

5.1.2017 - Kovan pohjoistuulen vuoksi MS Finnmaidin saapuminen Travemündestä Helsinkiin torstaina 5.1. viivästyy. Arvioitu saapumisaika on 13.00 (normaalisti 9.00). Myöhäinen saapuminen saattaa vaikuttaa manner-Euroopasta saapuvien maantiekuljetusten toimitusaikoihin Suomen päässä tänään.