Tiedotteet 2016

Venäjällä vietetään joulua ja uutta vuotta tammikuussa

30.12.2016 - Venäjällä ja muissa IVY-maissa juhlitaan joulua ja uutta vuotta 31.12.2016 – 9.1.2017. DHL Freightin säännölliset kappaletavaralähdöt Suomesta Pietariin ja Moskovaan käynnistyvät jälleen viikolla 2.

DHL Freight uusii trailerkalustoaan

25.11.2016 - Alkusyksystä käynnistyivät uuden trailerkaluston toimitukset DHL Freightin pohjoismaiselleTrailer Poolille. Kaikkiaan nyt uusitaan 520 traileria, eli noin viidennes Pohjoismaissa käytettävästä kalustosta. Päätyypit ovat vyökapelli- sekä megatraileri; lisäksi uusitaan kelatrailereita eli teräskelojen kuljetukseen tehtyjä perävaunuja, joiden lattiassa on kelojen liikkumista rajoittavat kourut. Trailereita toimitetaan DHL Freightille noin 26 kappaleen viikkovauhtia aina maaliskuulle 2017 asti.

Kaikki DHL Freightin pohjoismaisen trailerpoolin perävaunut on huckepack-varusteltu, eli ne soveltuvat junakuljetuksiin. Trailerit on myös varustettu GPS-modeemeilla, minkä ansiosta sijaintitiedot ovat ajan tasalla ja pystymme minimoimaan tyhjänä ajoa. Matalan vierintävastuksen renkaat ovat DHL Freightin trailerkaluston kolmas merkittävä ympäristöystävällisyystekijä.

Lumentulo haittaa liikennettä Ruotsissa

9.11.2016 - Voimakkaan lumentulon vuoksi lähetysten jakeluissa ja noudoissa voi esiintyä viiveitä Tukholman alueella.

Vuodenvaihteen kappaletavara-aikataulut

20.10.2016 - Joulun ja vuodenvaihteen pyhäpäivät tuovat mukanaan muutoksia DHL Freightin kappaletavara-aikatauluihin. Lataa pdf-muotoinen tiedosto tästä

Osa- ja täyskuormien aikatauluista pyydämme sopimaan erikseen liikennetiimiemme kanssa.

Finnstar myöhässä kovan tuulen vuoksi

6.10.2016 - Kovan pohjoistuulen vuoksi Finnlinesin MS Finnstarin saapuminen Travemündestä Helsinkiin perjantaina 7.10. viivästyy varustamon arvion mukaan noin 2,5 tuntia. Arvioitu saapumisaika on 11.30. Myöhäinen saapuminen saattaa vaikuttaa manner-Euroopasta saapuvien maantiekuljetusten toimitusaikoihin Suomen päässä.

Muutoksia DHL Freightin Britannian terminaaliverkostossa

5.10.2016 - DHL Freight UK tehostaa toimintojaan Britanniassa muokkaamalla terminaaliverkostoaan. Osa terminaaleista on muutettu kotimaan terminaaleiksi, ja kansainvälisten kappaletavarakuljetusten terminaalitoiminnot on keskitetty Coalvilleen, lähelle Birminghamia. Muutoksilla ei ole vaikutusta Britannian ja Suomen välisiin kuljetusaikatauluihin.

Euroopan sisäiset konttikuljetukset vaihtoehtona kumipyörille

5.10.2016 - DHL Freight tarjoaa Euroopan sisäisiin kuljetuksiin vaihtoehtona konttikuljetuksia, joissa hyödynnetään mm. laiva- ja junayhteyksiä. Kontit soveltuvat hyvin esimerkiksi Suomen sekä Iberian, Alankomaiden, Iso-Britannian, Välimeren maiden ja Adrianmeren alueen välisiin kuljetuksiin sekä tuonnissa että viennissä. Esimerkiksi Turkista Izmirin alueelta Suomeen kuljetusaika ovelta ovelle on noin 16 päivää, Portugaliasta kaksi ja Espanjasta 2-3 viikkoa. Turvalliset ja luotettavat konttikuljetukset soveltuvat myös vaarallisten aineiden kuljettamiseen. DHL Freight tajroaa kilpailukykyiset hinnat ja aikataulut sekä selkeän hinnoittelun ovelta ovelle. Lisätiedot: fifre.shortsea(at)dhl.com.

DHL Freight Mobile App

13.9.2016 - DHL Freight on lanseerannut globaalisti mobiilisovelluksen, joka on ladattavissa Android- ja iOS-puhelimiin. Sovelluksen avulla voi mobiililaitteiden kautta mm. seurata Freight-lähetyksiään ja tarkistaa kuljetusaikoja.

Vuosaaren tunnelin remontti aiheuttaa viiveitä satamaliikenteelle

17.8.2016 - Vuosaaren sataman tunneli suljettiin 15.8. kuukaudeksi liikenteeltä korjaustöiden vuoksi, ja liikenne satamasta / satamaan ohjataan kiertotielle. Uudenmaan ELY-keskuksen mukaan poikkeustilanne aiheuttaa merkittävää haittaa satamaliikenteelle. Tunneli avataan uudelleen liikenteelle 12.9. alkaen, mutta työt jatkuvat edelleen, joten kaikki kaistat eivät ole koko ajan käytössä. Korjaustöiden on määrä valmistua marraskuun lopussa.

DHL:n hiililaskuri mittaa kuljetusten päästöt

15.7.2016 - DHL on lanseerannut oman online-hiililaskurin. DHL Carbon Calculatorin avulla asiakkaamme voivat laskea kaikenkokoisten, eri kuljetusmuodoilla liikkuvien, kotimaisten sekä kansainvälisten lähetystensä hiilidioksidipäästöt todella tarkalla tasolla. Mukaan lasketaan esim. lähetyksen matka lähimmälle lentokentälle tai satamaan, runkokuljetus sekä perille toimitus määrämaassa.

DHL Carbon Calculatorin päästöjen määrittelyssä hyödyntämä data perustuu arvostettuihin GHG-protokollan (Greenhouse Gas Protocol) standardeihin, eurooppalaiseen kuljetuksiin keskittyvään EN 16258 -standardiin sekä Global Logistics Emissions Councilin (GLEC) suosituksiin.

Työkalusta on haluttu tehdä mahdollisimman käyttäjäystävällinen. Päästölaskentaa varten työkaluun syötetään lähettäjän sekä vastaanottajan sijainnit sekä lähetyksen paino ja volyymi. Tämän jälkeen valitaan haluttu kuljetusmuoto. Laskuri suosittelee näiden tietojen perusteella kuljetusreittiä, jota käyttäjä voi edelleen muokata. Näihin tietoihin perustuen Carbon Calculator määrittää, kuinka suuret lähetyksen hiilidioksidipäästöt ovat.

Laskurin käyttö on ilmaista eikä edellytä kirjautumista. Rekisteröityneille käyttäjille on tarjolla mahdollisuus tallentaa laskelmia sekä hyödyntää laajaa valikoimaa erilaisia analyysitoimintoja.

Laskuri toimii selaimilla Google Crome, Firefox sekä Microsoft Edge. Voit tutustua laskuriin täällä

Italia, Puola, Tsekki: poikkeusaikatauluja maantiekuljetuksissa heinä-elokuussa

11.7.2016 - Lomakausi aiheuttaa muutoksia kansainvälisten maantiekuljetusten aikatauluihin seuraavasti:

Italia
Viikkojen 32-34 aikana Italiassa lastataan kappaletavaraa Suomeen ainoastaan perjantaisin. Viennissä Suomesta Italiaan puolestaan lastataan kappaletavaraa poikkeuksellisesti ainoastaan Milanoon, mistä jatkokuljetukset muualle Italiaan hoidetaan poikkeusreitityksin. Täyskuormakuljetuksista on sovittava liikennetiimin kanssa. Tarvittaessa pyrimme palvelemaan asiakkaita erityisjärjestelyin. Lisätiedot: freightmanner@dhl.com

Puola, Tsekki
Viikkojen 30-34 aikana lastataan Puolasta sekä Tsekin tasavallasta kappaletavaraa Suomeen ainoastaan perjantaisin; tiistain lähdöt jäävät tilapäisesti pois. Lisätiedot: freightbaltiakie@dhl.com

Pyhäpäivät voivat viivästyttää Turkin kuljetuksia

27.6.2016 - Turkissa vietetään 5.-7.7. paaston päättymisestä johtuvia juhlapyhiä, ja yritykset - mukaanlukien DHL - ovat suljettuina. Juhlapyhistä aiheutuu viiveitä Turkin kuljetusaikatauluille.

Raskaan liikenteen ajorajoituksia Euroopassa kesäaikaan

27.6.2016 - Euroopan teillä esiintyy kesäkuukausien aikana viikonloppuisin ylimääräisiä raskaan liikenteen rajoituksia, joiden avulla pyritään varmistamaan sujuva lomaliikenne. Saksassa, joka on myös kauttakulkumaa suurelle osalle muiden maiden tavarakuljetuksia, on 1.7.-31.8. voimassa raskaan liikenteen ajokielto moottoriteillä lauantaisin klo 7.00 – 20.00 ja lisäksi “tavanomainen” sunnuntaiajokielto keskiyöstä klo 22:een.

Eripituisia ajokieltoja esiintyy kesä-elokuun ja osittain syyskuunkin aikana myös mm. Italiassa (su), Unkarissa ja Kroatiassa (la-su) sekä Puolassa, Tsekissä ja Slovakiassa (pe-su).

Ajokiellot aiheuttavat 1-2 päivän viivästyksen normaaleihin toimitusaikoihin kyseisenä aikana sekä tuonnissa että viennissä.

Tarkempia tietoja saat tarvittaessa DHL Freightin liikennetiimeiltä.

DHL Freightin asiakaspalvelu siirtyy juhannuksena kesäaukioloaikaan

20.6.2016 - DHL Freightin asiakaspalvelun kesäaukioloaika 22.6.-31.8. on klo 8-16. Kesäaukioloaika koskee DHL Freightin valtakunnallista asiakaspalvelunumeroa / puhelinvalikkoa 020 345 345 sekä liikennetiimien suoria numeroita. 1.9.2016 alkaen asiakaspalvelu palaa normaaliin aukioloon klo 8-17.

DHL Multishipping -käyttäjätuen yhteystiedot muuttuvat 1.7. alkaen

17.6.2016DHL Multishipping on työkalu DHL Freightin kansainvälisten sekä kotimaan maantiekuljetusten hallinnointiin ja seurantaan. Käyttäjätuesta saat lisätietoja ja neuvoja kaikkiin DHL Multishippingiin liittyviin kysymyksiin, oli sitten kyseessä lähetyksen tekeminen, hintakysely tai tunnuksiin liittyvät asiat.

Haluamme olla entistä lähempänä DHL Multishipping -käyttäjiä.
Tavoitat DHL Multishipping -käyttäjätuen 1.7. alkaen DHL Freightistä puhelimitse 020533 2600 tai sähköpostitse fifreightecom@dhl.com.

Käyttäjätuki palvelee maanantaista perjantaihin klo 9.00-16.00.

Juhannuksen aikataulumuutoksia Freight-kuljetuksissa

14.6.2016 - Viikolla 25 viennin kappaletavaralastaukset Suomesta Eurooppaan siirtyvät juhannusaaton vuoksi perjantailta torstaille 23.6.; noudot aikaistuvat vastaavasti. Kappaletavaralähdöt Pietariin ja Moskovaan aikaistuvat keskiviikolle 22.6.2016. Lisätietoja saat DHL Freightin liikennetiimeiltä.

Tulvat haittaavat kuljetuksia osassa Ranskaa

1.6.2016 - Rankkasateiden aiheuttamat tulvat haittaavat liikennettä osissa Ranskaa. Raskaalle liikenteelle tilanne on pahin postinumeroalueella 45 (Loiret'n departementti), ja ongelmia on myös postinumeroalueilla 28-37 sekä 41. Kuljetusviiveitä on odotettavissa erityisesti näillä alueilla.

Lakot haittaavat liikennettä Ranskassa jo toista viikkoa

24.5.2016 - Eri ammattiliitot ovat lakkoilleet Ranskassa suurimman osan viime viikkoa, ja lakkoilu vaikuttaa jatkuvan myös tällä viikolla. Mielenilmaukset ovat aiheuttavat mm. liikenneruuhkia, ja alueellisesti esiintyy pulaa polttoaineesta, koska sitä ei ole toimitettu huoltoasemille. Pahoittelemme tilanteesta mahdollisesti aiheutuvia viiveitä Ranskan-kuljetuksillenne.

Ranskassa lakkoillaan - kuljetusviiveitä odotettavissa

17.5.2016 - Ranskassa on kuluvalla viikolla odotettavissa kuljetusviiveitä lakkojen vuoksi, joihin osallistuu mm. kuljetusalan liittoja. Maanantai 16.5. oli Ranskassa pyhäpäivä, ja tiistaina sekä torstaina on odotettavissa lakkoja kaikkialla maassa. Keskiviikkona lakolla uhkaa puolestaan valtiollinen rautatieyhtiö SNCF. Pahoittelemme mahdollisia viiveitä kuljetuksille.

DHL Freightin webinaareja Unionin tullilainsäädännön uudistumisesta

10.5.2016 - EU:n uusi tulilainsäädäntö tuo muutoksia tullimenettelyihin ja toimintatapoihin sekä lupiiin ja vakuuksiin. Uudistunutta tullilainsäädäntöä aletaan soveltaa vaiheittain 1.5.2016 alkaen.

DHL Freight järjestää asiakkailleen webinaareja Unionin tullilainsäädännön uudistuksista. Englanninkielisiä webinaareja isännöi Marc Bernitt, Vice President, Global Head of Customs Management, DHL Freight. Valittavana on vielä seuraavat ajankohdat:

torstai 12.5. klo 12.00-13.00
tiistai 17.5. klo 12.00-13.00
(Suomen aikaa)

Lisätietoa tilaisuuksista oheisessa esitteessä. Rekisteröidy tilaisuuteen tästä
Webinaari-esite

DHL Freight alkaa soveltaa uusia PSYM 2015 -määräyksiä

26.4.2016 - DHL Freight (Finland) Oy soveltaa asiakkaidensa toimeksiantoihin omia kuljetusmääräyksiään sekä niiden lisäksi Pohjoismaisen Speditööriliiton yleisiä määräyksiä (PSYM). Päivitetty PSYM 2015 astui voimaan vuodenvaihteessa, ja DHL Freight alkaa soveltaa sitä 1.5.2016 alkaen, poislukien § 7.2 ja 19 B aikalupaussäännökset, § 20 B sekä § 25 A:n tarkoittama huolitsijan vakuuttamisvelvoite varastointipalveluissa. Samassa yhteydessä DHL Freight päivittää omia kuljetusmääräyksiään.

PSYM 2015 - mikä on muuttunut aiemmasta?
Uudessa PSYM:ssä on monia muutoksia, joista osa on määräysten selkeyttämiseksi tehtyjä tekstimuutoksia ja osa varsinaisia sisällöllisiä muutoksia, joista tässä mainittu joitakin:

PSYM 2015:ssa on päivitetty ajan tasalle tehtävät, joita huolitsijan palvelut voivat käsittää. Aiemmasta rahdinkuljettaja-välittäjä-roolijaosta on siirrytty sopimusosapuoli-välittäjä-jakoon.

Uusina asiointa PSYMiin on lisätty 5 §:ään maininta toimeksiantajan velvollisuudesta lastata ja purkaa lähetys (ja huolitsijan vastuusta ahdata ja kiinnittää), ellei toisin ole sovittu, sekä uusi 13 §, joka koskee salassapitoa ja tietoturvaa.

PSYMin vastuusäännöksiin on tehty joitakin päivityksiä. Esimerkiksi huolitsijan oikeutta vedota vastuunrajoituksiin, mikäli on aiheuttanut vahingon törkeällä huolimattomuudella, on rajoitettu ja päivitetty vastaamaan Pohjoismaissa vallitsevaa oikeuskäytäntöä.

Myös erimielisyyksien ratkaisua koskevia säännöksiä on yksinkertaistettu: uusi PSYM osoittaa riidat ratkaistavaksi huolitsijan pääasiallisen liikepaikan alioikeudessa.

PSYM 2015 on luettavissa useilla kielillä mm. Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton nettisivuilla. Lisätietoa saat tarvittaessa myyntiyhteyshenkilöltäsi DHL Freightissä.

Helatorstai aiheuttaa aikataulumuutoksia

26.4.2016 - Viikolla 18 kappaletavaralastaukset Suomessa (vienti) sekä Euroopassa (tuonti) ovat normaalisti perjantaina 6.5., mutta edeltävän helatorstain vuoksi noudot aikaistuvat. Ylipäätään pyhäpäivä saattaa aiheuttaa viivettä jakeluihin sekä viennissä että tuonnissa. Lisätietoja antavat DHL Freightin liikennetiimit.

DHL Freightin huhtikuun polttoainelisäpäivitykset

7.4.2016 - DHL Freight tarkistaa polttoainelisänsä aina kuukauden 7. päivänä. Näet ajankohtaiset polttoainelisämme täältä

Belgia otti käyttöön tiemaksun

6.4.2016  - Belgia otti 1.4.2016 alkaen käyttöön raskaan liikenteen tiemaksun. Tiemaksu vaikuttaa sekä Belgian liikenteeseen että Belgian kautta muihin maihin / muista maista kulkeviin lähetyksiin. Nämä kauttakulkumaat ovat Ranska, Luxemburg, Espanja ja Portugali. DHL Freightin tiemaksulisät näille liikenteille näet täältä

Varoitus DHL:n nimissä lähetetyistä suomenkielisistä huijausviesteistä

31.3.2016 - Liikkeellä on suomenkielisiä roskapostiviestejä, jotka on muotoiltu kuin ne tulisivat DHL:ltä. Viestit on otsikoitu esim. "Tarkista tilauksesi" (+ keksitty viitenumero), ja siinä pyydetään vastaanottajaa klikkaamaan linkkiä vahvistaakseen tilaamansa tuotteen toimituksen. Toinen liikkeellä oleva roskapostiversio on otsikoitu "Toimitustietojenne vahvistus", ja siinä pyydetään klikkaamaan linkkiä ja tarkistamaan toimitustiedot, jotta vastaanottaja saisi "Suomen Suuren Nettiarvonnan" kautta voittamansa palkinnon.

Viestit eivät ole peräisin DHL:stä. Poista viestit sähköpostistasi äläkä klikkaa mitään niiden sisältämiä linkkejä.

Mikäli epäilet minkä tahansa "DHL:n nimissä" saamasi viestin aitoutta, voit aina ottaa yhteyttä yhteyshenkilöösi DHL:ssä ja varmistua asiasta.

Pääsiäisen aikataulumuutokset Freight-kuljetuksissa

8.3.2016 - Viikolla 12 viennin kappaletavaralastaukset Suomesta siirtyvät perjantailta torstaille 24.3., jolloin noudot aikaistuvat vastaavasti. Myös tuonnissa osa maista lastaa kappaletavarat jo torstaina 24.3. perjantain sijasta. Ylipäätään pääsiäisen pyhät saattavat aiheuttaa viivettä jakeluihin sekä viennissä että tuonnissa. Lisätietoja antavat DHL Freightin liikennetiimit.

DHL Freightin maaliskuun polttoainelisäpäivitykset

7.3.2016 - DHL Freight tarkistaa polttoainelisänsä aina kuukauden 7. päivänä. Näet ajankohtaiset polttoainelisämme täältä

Laivan myöhäinen saapuminen viivästyttää Manner-Euroopan tuontilähetysten toimitusta

25.2.2016 - Finnlinesin alus Finnclipper Travemündestä on myöhässä ja saapuu Helsinkiin aamupäivän sijasta vasta klo 18 tänä iltana 25.2.2016.

Laivan kyydissä olevissa DHL Freightin trailereissa on tuontilähetyksiä useista maista Manner-Euroopan alueelta, mm. Saksasta, Italiasta, Belgiasta ja Hollannista. Näiden lähetysten toimituksille aiheutuu valitettavasti vuorokauden viive. Lisätietoja antavat tarvittaessa liikennetiimimme.

Tuontilähetysten noutotilaus nyt mahdollista DHL Freightin Multishipping-järjestelmässä

24.2.2016 - DHL Multishipping on DHL Freightin sähköinen asiakasjärjestelmä, jossa voit hallinnoida Euroopan ja kotimaan maantiekuljetuksiasi. Uutuutena palveluun on kehitetty mahdollisuus tuontilähetysten noutotilausten tekoon. DHL Multishippingin käyttöönottoa varten tarvitset DHL Freightin asiakasnumeron sekä käyttäjätunnuksen. Lue lisää DHL Multishippingistä

DHL Freightin asiakaspalvelun valikkoa päivitettiin

19.1.2016 - Soittaessasi DHL Freightin asiakaspalvelunumeroon 020 345 345 voit valita haluamasi palvelun. Valikkoa on nyt päivitetty siten, että valinnalla 1 puhelu yhdistyy DHL Freightin myyntipalveluun, muut numerot yhdistävät liikennetiimeihimme. Liikennetiimien kautta voi sujuvasti hoitaa kaiken käytännön kuljetuksiin liittyvän asioinnin. Valikko on nyt seuraava:

myyntipalvelu - valitse 1
Saksa - valitse 2
muu Länsi-Eurooppa - valitse 3
Baltia ja Itä-Eurooppa - valitse 4
Skandinavia - valitse 5

Yhteydet Suomen ja Puolan välillä tihenivät

15.1.2016 - Finnlines on siirtänyt aiemmin Helsingin ja Gdynian välillä liikennöineet aluksensa 5.1.2016 ajamaan Hangon ja Gdynia välille. Samalla yhteyksiä lisättiin siten, että viikkolähtöjä on kolme kumpaankin suuntaan. Lähdöt Hangosta ovat keskiviikko-, perjantai- ja maanantai-iltaisin ja Gdyniasta puolestaan tiistai- ja torstai-iltaisin sekä sunnuntaisin aamuyöllä.

DHL Freight tasasi polttoainelisän rahtihintoihinsa

7.1.2016 - Alalla yleistyneen käytännön mukaisesti DHL Freight tasasi polttoainelisän rahtihintoihinsa 1.1.2016 alkaen. Laskennassa käytettiin 7.11.2015 päivän arvoa polttoainelisän ”nollaamiseen”. Polttoainelisämme määräytyy polttoaineiden hintakehityksen mukaisesti ja voi olla jopa miinusmerkkinen. Vuoden 2016 alusta lähtien noteeraamme polttoainelisät aina kalenterikuukausittain, ja ne astuvat voimaan kuukauden 7. päivästä alkaen. Katso ajankohtaiset polttoainelisät täältä